Cykl działań artystek/ów z Gdańska
Danzig meine Liebe
Do Kulturhauz przyjadą artystki i artyści z Gdańska. Co miesiąc będą prezentowały/li swoją jedną pracę oraz każda/y opowie o swojej działalności. Twórczy ekshibicjonizm, krytyczny i ostry, pełen napięć, zaskoczeń, niezwykle potrzebny, zaistnieje na jakiś czas.
Sztuka jest potężnym narzędziem, którym można i należy zmieniać co raz bardziej kloaczną rzeczywistość. Zaproszone/ni chcą to robić. Uwrażliwiają na Innego. Zawstydzają siebie i nas.
Liebe /miłość jest potrzebna ale też jest bardzo trudna. Daje siłę i ją zabiera. Uczucie pochłaniające, zasysające, zazdrosne, kiczowate, piękne i twórcze. Niszczące i budujące.
Gdańsk stał się ich miłością. Są stamtąd, tam mieszkają, tworzą, żyją. A tutaj o tym opowiedzą.
Anna Kalwajtys / odsłona 2
Artystka wizualna, performerka. W 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuki na Wydziale Rzeźby i Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Praca doktorska Bios- Laboratorium Ciała zrealizowana została pod kierunkiem prof. Grzegorza Klamana. W 2007 r. ukończyła Intermedia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz w 2005 r. Rzeźbę na Wydziale Rzeźby i Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się głównie sztuką performance, ale również kieruje swoje zainteresowanie ku połączeniu sztuki performansu i bio artu, obejmując swoim zakresem obszar bio-performatyki. Interesuje ją poszerzona perspektywa spojrzenia na cielesność, fenomen ciała jako zachodzącego na wielu płaszczyznach szeregu relacji. W swych pracach wykonuje pewne próby działania w obszarze problematyki dotyczącej władzy, kontroli, walki, osadzonych w kontekście kulturowym i odnoszących się do kwestii związanych z ciałem. Artystka brała udział w wielu wystawach i festiwalach w kraju i za granicą.
ZWIERZ „AKTIONSHOSE: GENITALPANIK 2018” (2018), performance solowy, Gniazdo, wystawa: część 2.
Skóra znajduje się w przeszklonej skrzyni. Na dwóch ścianach prezentowane są nagrania wideo, dokumentacja z 2015 roku oraz wywiad z biotechnologiem, Matyldą Sidwą-Gorycką, która wyjaśnia proces hodowania bakterii użytych w performansie.
Performans rozpoczynam, stając przed skrzynią ubrana w drugą silikonową skórę. Następnie biorę dwa skalpele i podchodzę do publiczności. Kołyszę biodrami, trzymając skalpele w ręce. Siadam przed publicznością w rozkroku. Powoli odcinam kawałek silikonowej skóry w okolicach macicy. Wstaję i idę w kierunku przygotowanych wcześniej drewnianych krzeseł. Przy krzesłach leży broń zawinięta w czerwony aksamit. Cytuje pracę Aktionhose: Genitalpanik Valie Export z 1969 roku. Odwijam broń, siadam w rozkroku na krzesłach, trzymam broń w rękach. Wydobywam niskie chropowate dźwięki, które przeradzają się w krzyk. Ściągam z głowy silikonową skórę. Tapiruje włosy na kształt fryzury Valie Export. Siedzę w tej samej pozycji, patrząc na widzów. Nawiązuję do działania Mariny Abramović, odtwarzającej pracę Valie Export w projekcie Seven Easy Pieces w 2005 roku. Łzy spływają mi po twarzy. Siedzę w niezmiennej pozycji do czasu, kiedy łzy przestają napływać do oczu i wyciszają się emocje. Wówczas wstaję i wychodzę z galerii, kończąc w ten sposób performans.
Podczas wystawy będzie można zobaczyć dokumentacje video performance Zwierz. Również prezentowany zostanie Bio-obiekt, który jest częścią performance doktorskiego pokazanego w 2015 roku w Instytucie Sztuki Wyspa, jaki częścią performance Zwierz prezentowanego na wystawie Gniazdo w 2018. Na otwarciu wystawy odbędzie się performance mówiony pod tym samym tytułem.
Tekst: Katarzyna Lewandowska, Zwierzęcość Anny Kalwajtys, Akademia w mieście, s. 16-25.
http://zbrojowniasztuki.pl/upload/files/a562c8df9483546b5dab23bf6595c19d.pdf
Akademia w mieście – wyciąg KL
https://www.facebook.com/events/1925974527714935/